Găsesc tot mai frecvent în media ciudățenii care evident că nu au ridicat semne de întrebare celor care le-au scris sau le-au spus.
Unele ciudățenii sunt mai subtile, cum ar fi Urmărirea fără scrupule de dreptății, ceea ce semnalează stăpânirea deficitară a sensului unor sintagme și folosirea fără scrupule în loc de, să zicem, fără rezerve, în ciuda riscurilor, neabătută, etc.
Altele relevă folosirea fără discernământ a Google translate, astfel încât formulări evident inadecvate să nu aprindă „beculețe de alarmă” în mintea autorilor, de exemplu Batalionul de puști motorizate.
În fine, altele sunt atât de grotesc eronate încât pun sub semnul întrebării un întreg sistem de selecție și promovare într-o structură a statului. Am auzit astfel pe un general de poliție condamnând indignat, pe un canal de știri, fapte abdominale (?!).
Nici nu mai sunt surprinzătoare greșelile de ortografie prezente la fiecare câteva rânduri atât în textele unor știri cât și în comentarii.
Întrebarea legitimă care se impune atenției odată cu creșterea frecvenței acestor erori este desigur: Există o cauză?
Prima cauză care îmi vine în minte este modul în care se învață limba română în școală: în loc de lecturi variate, dezbateri și dialog, se folosesc modalități care să aducă foloase financiare autorilor de culegeri de analize literare, comentarii etc., care trebuie în primul rând cumpărate de elevi și apoi învățate papagalicește.
A doua cauză cred că se plasează în domeniul valorilor: matematica ce se învață anul acesta fiindcă ajută la înțelegerea matematicii ce se va învăța anul viitor este valoarea supremă ce este promovată de școală. Puțin contează că elevii termină liceul și nu au auzit de o distribuție a datelor, de un coeficient de corelație, de un test de semnificație, de o dobândă compusă, lucruri care într-adevăr le vor fi utile în viața activă. Supra valorizarea matematicii, aducătoare de frumoase câștiguri din meditații, aruncă în derizoriu utilizarea frumoasei și melodioasei limbi române, ascultarea și înțelegerea celuilalt, cunoașterea și aprecierea operelor literare fundamentale ale umanității și ale literaturii noastre, cunoașterea istoriei și raportarea evenimentelor lumii contemporane la aceasta.
Misteriosul monstru matematic ce colindă zilele și nopțile elevilor le secătuiește mințile și sufletele și lasă drum deschis reclamelor la băuturi și chipsuri care trebuie neapărat consumate împreună cu gașca pentru a pune temelia unei distracții pe cinste.